Over VERONDERSTELLINGEN

Verbeke zet de werkelijkheid niet zomaar surrealistisch op zijn kop. Nee, ze tilt ze het liefst behendig uit de hengsels. (…) Wees gerust: op haar tomeloze verbeeldingskracht staat nog lang geen rem.’

De Morgen
A

nnelies Verbeke werd geboren op de koudste dag van 1976. Zij woont in Gent, België. Zij schrijft.

Verbeke studeerde Germaanse taal- en letterkunde en scenarioschrijven. (Ze schreef o.a. een scenario voor de korte film ROMANCE van Douglas Boswell in 2004 en was co-auteur van SWOONI, een film van Kaat Beels, 2011.)

Zij koos echter voor literatuur en theater. In 2003 verscheen bij Uitgeverij De Geus haar debuutroman SLAAP!SLAAP! waarmee ze de Vlaamse debuutprijs, het Gouden Ezelsoor en de Vrouw en Kultuur Debuutprijs won. De roman stond op de longlist van de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs en werd genomineerd voor de Gerard Walschapprijs.

In het Nederlandse taalgebied werd het boek meer dan 75000 keer verkocht en het verscheen in tweeëntwintig landen.
In 2006 verscheen haar tweede roman REUS. De verhalenbundel GROENER GRAS GROENER GRAS kwam een jaar later uit. Het boek stond op de longlist van de Gouden Uil en werd genomineerd voor de Gerard Walschapprijs. Volgens Humo was GROENER GRAS een van de vijftien beste boeken van 2007. Het boek werd vertaald in het Turks en het verhaal 'Liefde, hoop en dwergen' verscheen in Engelse vertaling in The Dedalus Book of Flemish Fantasy. Drie verhalen uit GROENER GRAS werden bewerkt tot audiofilm door Het Geluidhuis.Het Geluidshuis.

Haar roman VISSEN REDDEN verscheen in oktober 2009. Het boek werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Literatuurprijs en de Opzij Literatuurprijs. Ook stond het op de longlist voor de Libris Literatuurprijs. Verbeke won er de Prijs voor de Letteren van de Provincie Oost-Vlaanderen mee. Er verschijnen vertalingen in het Duits, Tsjechisch, Deens, Fins en Russisch.

Haar liefde voor het korte verhaal maakte Annelies Verbeke tot een voorvechtster van het genre in de Nederlandstalige wereld. Na verschillende artikelen over het onderwerp, verscheen in 2012 de bloemlezing NAAR DE STAD, die zij samenstelde met Sanneke van Hassel en waarin 40 internationale, 21ste eeuwse korte verhalen zijn opgenomen van bekende en minder bekende auteurs. De rode lijn door de bloemlezing is de grote stad. In datzelfde jaar verscheen Verbekes eigen verhalenbundel VERONDERSTELLINGEN, een boek waarin de verhalen door terugkerende personages en overkoepelende thematiek met elkaar verbonden zijn. Het boek verscheen in het Engels als ASSUMPTIONS (vertaling door Liz Waters) bij World Editions. VERONDERSTELLINGEN werd net als NAAR DE STAD zeer lovend ontvangen in de pers en genomineerd voor de BNG Literatuurprijs. Van september 2014 tot november 2016 schreef ze voor De Standaard der Letteren een maandelijkse rubriek over opmerkelijke verhalenbundels. Haar derde verhalenbundel HALLELUJA, met begin en einde als bindend thema, verschijnt in januari 2017.

Sinds 2003 schrijft Annelies Verbeke voor verschillende media. Zij had een column in het inmiddels verdwenen maandblad DENG en schreef een tijdlang korte essays voor de boekenbijlagen van De Standaard en De Morgen. Van 2006 tot 2012 verscheen tweewekelijks op woensdag een column van Verbeke op de achterpagina van NRC Handelsblad. Ook schreef zij maandelijks een nachtelijke literaire reportage voor het tijdschrift Goedele. Samen met zes extra nachtportretten en de foto's van Charlie De Keersmaecker werden deze onder de titel WAKKER uitgegeven door Uitgeverij De Geus in februari 2011.

Een nieuwe samenwerking, met de vaak bekroonde tekenaar Klaas Verplancke deze keer, resulteerde in het in 2013 bij De Bezige Bij Antwerpen verschenen TIROL INFERNO, een novelle die Verbeke schreef in jambische pentameters en rijm.

Haar roman DERTIG DAGEN, die begin 2015 verscheen, werd zeer lovend onthaald door pers en publiek. Verbeke won er de lezersprijs van NRC Handelsblad mee, net als de Opzij Literatuurprijs en de F. Bordewijkprijs. Het boek stond op de shortlist van de ECI Literatuurprijs. De Engelse vertaling THIRTY DAYS (World Editions) gooide hoge ogen in de Ierse en Britse pers. De Franse vertaling verschijnt in 2018 bij Editions Fleuve.

In 2004 voerde Victoria haar mini-toneelstuk TROOSTELOOS op. In 2009 volgde Stukken van TgSTAN, met daarin 'Liefde bij wijze van spreken', een toneelstuk in brieven, dat zij samen met collega Yves Petry schreef. In februari 2010 ging RAIL GOURMET in première, dat Verbeke schreef in opdracht van acteursgezelschap Wunderbaum. Pers en publiek reageerden enthousiast en het stuk werd geselecteerd voor Het Theaterfestival van Vlaanderen 2010. Voor Wunderbaum schreef Verbeke ook later nog teksten, zoals voor de muziektheatervoorstelling FLOW MY TEARS (Veenfabriek / Wunderbaum, 2012) en de eenmalige voorstelling IN BED WITH MOZART (Operadagen Rotterdam, 2015). In opdracht van theatergezelschap SKaGeN schreef Verbeke in 2010 ook ALMSCHI, een muziektheaterstuk over Alma Mahler. Voor het oratorium ONVOLTOOID LANDSCHAP van Maarten Van Ingelgem (onderdeel van Gone West) schreef Verbeke de tekst, die ook als novelle in limited edition verscheen bij De Geus. In 2017 zullen enkele nieuwe theaterteksten van haar worden opgevoerd.

Annelies Verbeke treedt vaak op in België en Nederland. Ze is door de vele vertalingen van haar werk vaak te gast op buitenlandse literaire festivals en reisde zo naar Duitsland, Hongarije, Zuid-Afrika, Canada, Roemenië, Estland, Frankrijk, Turkije, Tsjechië, Kroatië, Finland, Japan, Polen, Groot-Brittannië, Maleisië, V.S. (New York), Slovakije. Voor Erwin Olaf en NRC Lux maakte ze een reportage over safari's in Tanzania in 2012. In 2014 schreef ze voor deBuren een Citybook over haar bezoek aan Jakarta, Indonesië.

Nieuws